Integracja osób uciekających przed wojną ze społecznością lokalną i umożliwienie zaadoptowania się do nowej sytuacji, co może stworzyć szansę na odzyskanie prawidłowego poziomu funkcjonowania rodziny.
Zadania w projekcie:
1. Wsparcie ukraińskich rodzin w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Zadanie będzie miało na celu wsparcie ukraińskich rodzin uciekających przed konfliktem zbrojnym z terytorium własnego państwa, które ze względu na problemy opisane w diagnozie wykazują zaburzenia w funkcjonowaniu i wymagają podjęcia adekwatnych działań wspierających. W ramach zadania planuje się następujące działania z zakresu pracy z rodziną: • objęcie nadzoru nad opiekunami tymczasowymi dzieci rodzin ukraińskich przez asystenta rodziny. • specjalistyczne poradnictwo (psychologiczne, rodzinne) dla rodziców/opiekunów dzieci ukraińskich • możliwość organizacji w razie potrzeby grup wsparcia dla dorosłych obywateli Ukrainy • zapewnienie opieki dla dzieci na czas odbywania się konsultacji/terapii/grup wsparcia rodziców/opiekunów • zaangażowanie pracowników merytorycznych, którzy będą zaangażowani bezpośrednio w pracę na rzecz uczestników (w szczególności w zakresie asysty rodzinnej i pracy socjalnej np.: diagnozy potrzeb i problemów uczestników, koordynacji udzielanych usług, organizowania aktywności lokalnej na rzecz wsparcia obywateli Ukrainy, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych czy zagospodarowania czasu wolnego). W celu zwiększenia dostępności do usług wsparcia rodziny planuje się także: • zatrudnienie 1 osoby świadczącej wsparcie językowe (tj. osoby, która posiada doświadczenie i umiejętności w zakresie posługiwania się językiem ukraińskim lub innym, którym posługują się uczestnicy projektu, wystarczające do sprawnej komunikacji). Jednym z wyzwań, z którymi mają do czynienia rodziny ukraińskie, jest integracja ze społecznością lokalną i dostosowanie do warunków życia w Polsce. W związku z tym w ramach projektu zaplanowano działania środowiskowe i integracyjne takie, jak: • piknik rodzinny (4 pikniki w trakcie trwania projektu) • wyjazdy tematyczne dla rodzin (2 wyjazdy w czasie trwania projektu) Z uwagi na specyfikę grupy docelowej w ramach projektu przewidziano szkolenia dla kadry bezpośrednio pracującej z uczestnikami: • specjalistyczne szkolenia z psychologii, pracy z osobami, które doświadczyły traumy (szkolenie dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej i Świetlicy Środowiskowej w Radlinie) Szkolenia te są niezbędne, gdyż są sprofilowane pod specyficzne potrzeby grupy docelowej i warunkują bezpośrednio jakość świadczonych dla uczestników usług. Z planowanymi działaniami wiąże się konieczność zapewnienia: • 1 psycholog/terapeuta zatrudniony w formie umowy zlecenia. • 1 osoba jako wsparcie językowe zatrudniona w formie umowy zlecenia. • Dodatki specjalne dla pracownika socjalnego i asystenta rodziny z Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie zaangażowanych do projektu. W ramach zadania zakłada się możliwość realizacji działań, będących wsparciem dla osób z otoczenia takich jak prowadzenie grup samopomocowych, grup wsparcia czy prowadzenie indywidualnych konsultacji psychologicznych. W ramach wsparcia rodzin będą realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych (takie jak: kompetencje w zakresie wielojęzyczności, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się czy kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej, kompetencje obywatelskie). Z uwagi na specyfikę grupy docelowej w ramach projektu przewidziano szkolenia dla kadry pracującej bezpośrednio z uczestnikami oraz wsparcie językowe.
2. Utworzenie nowych miejsc w placówce wsparcia dziennego)
Zadanie zakłada wsparcie ukraińskich rodzin, zmagających się z trudnościami w zakresie pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez zwiększenie liczby miejsc w placówkach wsparcia dziennego oraz zapewnienie wsparcia dla rodziców. W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące działania: • Utworzenie nowych miejsc dla 10 wychowanków w działającej już placówce wsparcia dziennego (w dwóch obiektach placówki). • Zatrudnienie 2 wychowawców na umowę zlecenie. • Zakup zestawu materiałów – książek, gier, etc. w języku ukraińskim lub innym, którym posługują się uczestnicy projektu. • Zapewnienie wyżywienia (podwieczorków) dla 10 wychowanków w placówce wsparcia dziennego. Placówka będzie funkcjonować 5 dni w tygodniu, w godzinach od 13:30 do 17:30. Świetlica Środowiskowa w Radlinie funkcjonuje w dwóch miejscach gdzie zakłada się realizację zadań. W placówce wsparcia dziennego będą realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych (takie jak: kompetencje w zakresie wielojęzyczności, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się czy kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej).
3. Zajęcia aktywizujące dzieci i młodzież w placówce wspacia dziennego.
Dzieci pochodzące z ukraińskich rodzin zmagają się z trudnościami związanymi z zaistniałą sytuacją. Do najczęstszych problemów należą: niewystarczająca znajomość języka polskiego, która rodzi trudności w integracji z nowym, polskim środowiskiem rówieśniczym, traumatyczne przeżycia, różnorodne lęki, depresja, brak możliwości kontynuowania nauki rozpoczętej w kraju pochodzenia oraz rozwijania swoich pasji). Wobec tego istotnym elementem funkcjonowania świetlicy będzie zapewnienie zajęć, które będą odpowiedzią na stwierdzone problemy. W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące działania: • zapewnienie zajęć wyrównawczych z języka polskiego (8 godzin w miesiącu, przeznaczone dla 10 wychowanków) • wsparcie psychologiczne i terapeutyczne dla dzieci (8 godzin w miesiącu, przeznaczone dla 10 wychowanków) W ramach dotychczasowych organizaowanych przez placówkę zajęć należą też zajęcia rozwijające pasje, zajęcia sportowe, wyjścia kulturalne, na basen, oraz inicjatywy mające na celu integrację podopiecznych ze społecznością lokalną – festyn, gry i zabawy terenowe. Z planowanymi działaniami wiąże się konieczność zapewnienia: • wynagrodzenia dla psychologa/terapeuty w formie umowy zlecenia. • zakup zestawu materiałów potrzebnych do zajęć np. materiały edukacyjne, materiały do nauki języka polskiego, testy psychologiczne, itp. W placówce wsparcia dziennego będą realizowane zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych (takie jak: kompetencje w zakresie wielojęzyczności, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się czy kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej).
"Usługi społeczne na rzecz ograniczenia skutków kryzysu
wywołanego konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy - Miasto Radlin"
Projekt w ramach Regionalnego Programy Operacyjnego Wojewódżtwa Śląskiego na lata 2014-2020
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego