O nas

Powstanie świetlicy

Świetlica Środowiskowa w Radlinie rozpoczęła swą działalność statutową w styczniu 1999 roku uchwałą Nr III / 22 / 98 Rady Miejskiej w Radlinie z dnia 10 grudnia 1998 r. w sprawie: założenia publicznej placówki opiekuńczo -wychowawczej. Podstawą prawną utworzenia tego rodzaju placówki była wówczas Ustawa o systemie oświaty i Rozporządzenie MEN z dn. 24.02. 1994r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo - wychowawczych i resocjalizacyjnych (Dz. U. Nr 41 póz. 156).

Obecnie świetlica działa w oparciu o: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01 września 2000r. w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych (Dz. U. Nr 80 póz. 900), na podstawie art.33 I ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. Z 1998r. Nr 64, póz. 414 wraz z późn. zm.), a także na podstawie Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. Z 1997r. Nr 56 póz. 357 wraz z późn. zm.).


Cele i zadania

Świetlica środowiskowa jest placówką wsparcia dziennego. Jest jedną z form oddziaływania profilaktycznego. Główne zadania świetlicy określa Regulamin organizacyjny, w którym wymieniono podstawowe cele i zadania świetlicy środowiskowej:

- wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji poprzez udzielanie informacji, wsparcie w sytuacji trudnej, kierowanie do odpowiednich instytucji.
- zapewnianie pomocy rodzinie i dzieciom  poprzez przygotowanie i realizację programów profilaktycznych oraz stały kontakt z dzieckiem i jego rodziną.
- współpraca ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej, policją i innymi instytucjami zajmującymi się rozwiązywaniem problemów wychowawczych poprzez regularny kontakt z pedagogiem szkolnym, pracownikami socjalnymi, funkcjonariuszami policji.
- placówka, realizując zaspokajanie potrzeb dziecka : (bytowych rozwojowych, w tym emocjonalnych, społecznych, religijnych, a także korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych i kształcenia ) kieruje się w szczególności:
1) dobrem dziecka,
2) poszanowaniem praw dziecka,
3) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
4) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,
5) potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,
6) poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, a przede wszystkim prawa kontaktowania się z dzieckiem,
7) potrzebą działań w celu utrzymania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny.

Świetlica - placówka wsparcia dziennego jest zobowiązana do tworzenia dzieciom warunków-fizycznego, psychicznego poznawczego rozwoju, poszanowania podmiotowości dziecka, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz dbałości o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami i rodzeństwem. Wychowawcy placówki uczą poszanowania tradycji, planowania i organizowania codziennych zajęć oraz czasu wolnego, nawiązywania więzi uczuciowych i związków interpersonalnych. Placówka przygotowuje dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie, uczy samodzielności oraz wyrównuje deficyty rozwojowe dzieci.



Praca w świetlicy

W pracy wychowawczej wykorzystuje się następujące formy pracy środowiskowej:


1. pomoc w kryzysach szkolnych (zajęcia indywidualne i reedukacyjne), rodzinnych (rozmowa oraz kierowanie do odpowiednich instytucji), rówieśniczych (nauka łagodzenia konfliktów i dochodzenia do kompromisów poprzez odpowiedni dobór zajęć tematycznych) osobistych (indywidualny kontakt z wychowankiem)
2. zajęcia socjoterapeutyczne (udział w warsztatach terapeutycznych, przygotowanie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży)
3. zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne (ściśle według zaleceń specjalistów)
4. indywidualne programy korekcyjne (prowadzone w oparciu o przygotowane programy indywidualne)
5. pomoc w nauce (kontrola i weryfikacja osiągnięć szkolnych poprzez analizę dokumentów szkolnych oraz wdrażanie do samodzielnej i systematycznej pracy)
6. pomoc socjalną, dożywianie (organizacja posiłków i paczek żywnościowych)
7. organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych (imprezy okolicznościowe, wycieczki, wyjścia do kina, teatru, domu kultury, kontakt ze środowiskiem lokalnym)
8. stałą pracę z rodziną dziecka (zebrania z rodzicami, indywidualny kontakt) stałą współpracę, przede wszystkim z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą oraz sądem (wywiady środowiskowe przygotowywane przez pracowników socjalnych, kontakt z pedagogiem szkolnym i wychowawcą).

 
 
 
 
 
 

Polecamy newsletter informacyjny Urzędu Miasta Radlin. Rejestracja nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji, w każdym momencie można zrezygnować
z subskrypcji.

 
Na stronę Urzędu Miasta Radlin zaglądam:

Codziennie
Co kilka dni
Raz na kilka tygodni
Prawie wcale